The American artist Henry Kupjack is the only person who continues the tradition of the craft of miniature rooms.

He is the son of the renowned miniaturist Eugene Kupjack was the principal artisan who worked, alongside  Mrs. James Ward Thorne, on the 37 American Rooms in miniature in the “Thorne Collection” at the Art Institute of Chicago, one of the museum`s most popular exhibits.

Mr.  Eugene Kupjack went to work for Mrs. Thorne in 1937 and he worked mostly for her until shortly before her death.

Speaking at a news conference, Henry Kupjack said he did not have an heir to continue this craft, which he inherited from his father, Eugene.

Henry Kupjack creates tiny, fascinating worlds, complete in every detail. Many of his work can be seen in the permanent collections of such museums as the Wintherthur Museum, the Naples Museum of Art in Florida, the Chicago Art Institute, the Boston Library, the Baltimore Museum of Art and the Illinois State Museum. Many of his commissions also come from private collectors. Kupjack uses a scale of 1:12 in his miniatures.

Henry Kupjack says that Miniature Rooms was affected largely by his experiences and childhood imaginations. ‘Miniature Rooms’ deeply affect visitors of all ages differently. In these rooms, visitors can find traces of their own lives, experiences, histories, and cultures. Each room creates a feeling of looking inside from a TV secreen. Yet, Kupjack’s rooms are so real, you feel as if you are in the room. From the photos, its is really difficult to realize whether the rooms are miniatures or actual size. The success of the setting depends on how strongly the details reflect the reality. Kupjack uses 1 inch for 1 feet; a scale of 1:12.

Kupjack is a rare breed. Few artisans anywhere do what he does, and only a handful do it with as much skill and élan. Kupjack is a miniaturist, but the description falls well short of indicating the spectrum of his abilities. Here are many professional miniaturists, but most specialize in a particular genre, such as making furniture or casting metal. Kupjack does it all. In the process, the artisan must blend an encyclopedic knowledge of architectural history with a surgeon’s dexterity and a set designer’s cunning.

As to the mesmerizing effect of miniatures, Kupjack claims, “There’s an innocence about them. It’s like playing with a toy when you were a child, and you fill in whatever’s missing to make a little world of your own.”

  

Sources:

http://www.rmk-museum.org.tr/sergi-2008/eng-odalar.html

The New York Time, November 16, 1991

 

L’artista Americano Henry Kupjack è, oggi,  l'unica persona che continui la tradizione del mestiere della creazione di “stanze in miniatura”.

E’ figlio del noto miniaturista Eugene Kupjack, il principale artigiano che lavorò, a fianco della Signora James Ward Thorne, alla realizzazione di 37 stanze in miniatura che riproducevano l'arredamento di vari periodi della storia americana, facenti parte della famosa Thorne Collection, in mostra presso l’Art Institute di Cicago e che, tutt’oggi, rappresenta una della maggiori attrazioni del museo.

Mr. Eugene Kupjack iniziò a lavorare per la signora Thorne nel 1937 e continuò ad esercitare il proprio mestiere collaborando soprattutto con lei,  fino a poco prima della sua morte.

Parlando ad una conferenza stampa, Henry Kupjack disse di non avere un erede in grado di continuare il proprio mestiere, ereditato dal  padre Eugene.

Henry Kupjack crea piccoli mondi affascinanti, completi nei minimi dettagli. Molti dei suoi lavori si possono ammirare nelle collezioni permanenti di musei come il Wintherthur Museum, il Naples Museum of Art in Florida,  il Chicago Art Institute, la Boston Library, the Baltimore Museum of Art e l'Illinois State Museum, ma le sue “Miniature Rooms” (tutte in scala 1:12) vengono commissionate anche da collezionisti privati.

Henry Kupjack afferma che le sue “Miniature Rooms”  sono influenzate, in gran parte, dalle proprie esperienze e fantasie infantili. Questi capolavori suggestionano profondamente i visitatori di tutte le età, in modo diverso. In queste “stanze” i visitatori possono trovare tracce della propria vita, esperienze, storie e culture. Osservando le “Miniature Rooms”  si prova la sensazione di guardare all'interno di un schermo televisivo. Eppure, esse sono talmente realistiche da provocare, nel visitatore, l’incredibile percezione di essere all’interno della stanza. Guardando le foto, poi, è davvero difficile capire se le stanze siano miniature o ambienti di dimensioni reali.

Henry Kupjack è veramente una persona straordinaria: viene definito un miniaturista, ma tale appellativo è estremamente riduttivo rispetto alle sue capacità reali. La maggior parte dei miniaturisti, infatti, è specializzata in una particolare categoria, come la costruzione di mobili o la fusione dei metalli. Kupjack, invece, è un artista in ogni campo! Nella realizzazione di un progetto, egli miscela sapientemente la conoscenza enciclopedica della storia e dell'architettura con la destrezza di un chirurgo e la scaltrezza di uno scenografo.

Per quanto riguarda l'effetto ipnotico delle “Miniature Rooms”,  Kupjack sostiene: "Esiste la componente dell’ innocenza. E' come giocare con un giocattolo della tua infanzia che puoi riempire a piacimento con qualsiasi oggetto manchi per farne un piccolo mondo tutto tuo."

 

Fonti:

http://www.rmk-museum.org.tr/sergi-2008/eng-odalar.html

The New York Time, November 16, 1991

Henry Kupjack’s Miniature Rooms